• ONTHAAL
  • BEVOEGDHEDEN
  • ACTUALITEIT
  • WARM AANBEVOLEN
  • SPECIAL DEZE MAAND
  • WIE BEN IK?
  • TEAM
  • GALERIJ
  • FR
  • NL
  • SITEMAP
  • CONTACT
  • FR
  • NL
  • SITEMAP
  • CONTACT
Facebook Twitter Instagram Flickr
Officiële website van Céline Fremault
Brussels minister
  • ONTHAAL
  • BEVOEGDHEDEN
  • ACTUALITEIT
  • WARM AANBEVOLEN
  • SPECIAL DEZE MAAND
  • WIE BEN IK?
  • TEAM
  • GALERIJ
Home » Actualiteit » Invoering van de gewestelijke en permanente lage emissiezone vanaf januari 2018: praktische modaliteiten en lancering van de campagne
ActualiteitLeefmilieuPers

Invoering van de gewestelijke en permanente lage emissiezone vanaf januari 2018: praktische modaliteiten en lancering van de campagne

28 september 2017

Vanaf 1 januari 2018 wordt het Brussels Hoofdstedelijk Gewest op het hele grondgebied van de 19 gemeenten een permanente lage emissiezone (LEZ : Low Emission Zone). Zij zal geleidelijk het verkeer van de meest vervuilende voertuigen verbieden om de luchtkwaliteit te verbeteren en de gezondheid van de Brusselaars te beschermen. Op 2 oktober gaat er een grote communicatiecampagne van start “Je verplaatsen in Brussel kan op 1001 manieren. Behalve met een te vervuilende wagen”.

De Brusselse Regering nam van bij haar aantreden het verbeteren van de luchtkwaliteit in Brussel ter harte en ze keurde dan ook op 2 juni 2016 het Lucht, Klimaat en Energieplan (en zijn 144 acties) goed dat onder meer tot doel heeft om ervoor te zorgen dat het Brussels Gewest op de Europese voorschriften inzake luchtkwaliteit een antwoord kan bieden. Verschillende maatregelen uit het Plan worden reeds of zijn zelfs al volledig uitgevoerd: de voorbeeldfunctie van de overheid door het gebruik van 100% groene energie, het gewestelijk programma voor Circulaire Economie, het nieuwe stelsel voor energiepremies en Brusselse groene leningen, de strategie rond hernieuwbare Energiebronnen, enz…

Op initiatief van de Minister van Leefmilieu Céline Fremault en in nauwe samenwerking met alle leden van de regering, bestaat de belangrijkste maatregel van het Lucht Klimaat Energieplan erin om van het hele Brussels Gewest een permanente lage emissiezone te maken.

Sommige vervuilende stoffen die van het autoverkeer afkomstig zijn, hebben een aanzienlijke negatieve invloed op onze gezondheid: toename van ademhalingsstoornissen en ziekten van de luchtwegen, bronchitis, astma, … Ondanks een duidelijke verbetering van de luchtkwaliteit in haar geheel, moeten er nog inspanningen geleverd worden om de aanwezigheid van bepaalde vervuilende stoffen (stikstofdioxide, black carbon, …) te verminderen. Door de toegang van de meest vervuilende voertuigen tot het Brussels Gewest geleidelijk te verbieden en alternatieve vervoersmiddelen te promoten, dragen we bij tot de verbetering van de luchtkwaliteit en daarmee van de gezondheid van de burgers.

“De oprichting van zo een zone wordt werkelijkheid vanaf 1 januari 2018, ze beantwoordt een dubbele uitdaging: op gebied van leefmilieu en volksgezondheid. Door deze maatregel en zonder de andere bepalingen van het Lucht Klimaat Energieplan te vergeten, scheppen wij het kader waardoor het welzijn van de inwoners van het Brussels Gewest aanzienlijk verbeterd kan worden, dit blijft dan ook de grote ambitie van mijn Regering” voegt Minister-President Rudi Vervoort eraan toe.

! ALLE INFORMATIE OVER DE LEZ IS TERUG TE VINDEN OP DE WEBSITE WWW.LEZ.BRUSSELS!

METHODOLOGIE

Op basis van hun verworven competenties hebben Leefmilieu Brussel, Brussel Fiscaliteit, Brussel Mobiliteit, het CIBG en Brussel Preventie en Veiligheid sinds juni 2016 hun middelen gecoördineerd om de inhoud van de maatregel nauwkeurig te bepalen.

PLANNING

In het Brussels Gewest zal de maatregel “lage emissiezone” een evolutief karakter hebben. De eerste verbodsbeperkingen gaan in 2018 van start en dan volgt een gefaseerde invoering tot 2025. De toegangscriteria zijn op de EURO-norm en op de brandstof gebaseerd. In het licht van bovengenoemde tijdschema en toegangscriteria is het vanzelfsprekend dat de Regering zich op de bijzonder schadelijke DIESEL-voertuigen richt.

“Wij wilden een doorheen de tijd gespreide maatregel om alle automobilisten de kans te geven om geleidelijk hun gedrag te veranderen. Tussen 2018 en 2025 zal de lage emissiezone ons belangrijkste instrument in de strijd tegen de vervuiling in Brussel zijn, maar het zal ook een schitterend middel zijn om dagelijks de inwoners voor de kwestie van de luchtkwaliteit en haar impact op de gezondheid te sensibiliseren. ,” voegt minister van Leefmilieu, Céline Fremault, eraan toe.

PERIMETER

De lage-emissiezone zal dus permanent zijn - 7 dagen op 7 en 24 uur op 24 uur - in het hele Brussels Hoofdstedelijk Gewest, met uitzondering van de Ring, de stukken weg die toegang geven tot de Ring evenals toegangswegen om bepaalde transitparkings te bereiken - vandaag Ceria-Coovi, Stalle en Kraainem.

“De lage emissiezone is een ambitieus en absoluut noodzakelijk project voor Brussel. De luchtkwaliteit in onze stad moet beter. Hiermee geven we een duidelijk signaal: over de zone van het hele gewest worden vervuilende voertuigen geleidelijk uitgefaseerd.”, verklaart minister van Mobiliteit Pascal Smet.

BETROKKEN VOERTUIGEN

Voor de door de lage emissiezone betrokken voertuigen, gaat het om:

  • Passagiersvoertuigen
  • En bestelwagens

De zone betreft zowel in België als in het buitenland ingeschreven voertuigen.

Indien de lage-emissiezone op het voertuig van toepassing is en het niet aan de voorschriften voldoet, is het beste alternatief een nieuwe vervoerswijze te gebruiken, indien mogelijk:

  • De communicatiecampagne zal trouwens speciale aandacht aan deze alternatieve verplaatsingswijzen besteden;

De regering bepaalt afwijkingen, met dien verstande dat - voor sommige van hen - een voorafgaande specifieke aanvraag bij Brussel Fiscaliteit moet ingediend worden. (www.lez.brussels).

CONTROLE EN BOETES

De controle zal op basis van de nummerplaat van het voertuig en met behulp van camera’s uitgevoerd worden. Concreet zullen de administratieve boetes 350 € bedragen.

Om het publiek in staat te stellen om zich aan de voorschriften aan te passen, is er een overgangsperiode bepaald tijdens welke er controles uitgevoerd worden en de voertuigen die in overtreding zijn, in de plaats van boetes waarschuwingen krijgen.

Na de overgangsperiode zal een latentieperiode toelaten om gedurende een periode van 3 maanden geen verschillende overtredingen met hetzelfde voertuig te cumuleren. Dit systeem wil personen in staat stellen om van voertuig te veranderen of hun gedrag op het gebied van verplaatsing te veranderen.

SYSTEEM VAN INTELLIGENTE CAMERA’S

De camera’s die momenteel geïnstalleerd zijn, zijn camera’s voor het lezen van nummerplaten (ANPR-camera’s), omdat in de “LEZ” op basis van de nummerplaat van het voertuig gecontroleerd zal worden. Vandaag is bepaald om meer dan 60 voor het LEZ-project specifieke opnamepunten in 2017 te installeren. Hierbij komen nog de ANPR-camera’s die in het kader van het ANPR-project van de Politie geïnstalleerd zullen worden. Dit laatste project wordt door Brussel Preventie en Veiligheid en de CIBG gecoördineerd. Alle gewestelijke camera’s zullen in het camerabewakingsplatform opgenomen worden.

“We willen de mensen niet lastigvallen met een vignet of andere administratieve rompslomp. Daarom kozen we voor de controle van de LEZ voor de inzet van slimme camera’s. Zo toont het Brussels gewest opnieuw dat een Smart City zich niet beperkt tot een louter ICT verhaal. Wie toch het gewest binnenrijdt met een wagen die niet aan de normen voldoet, zal automatisch thuis een boete opgestuurd krijgen. Uiteraard voorzien we eerst een waarschuwingscampagne zodat niemand voor onaangename verrassingen komt te staan. De slimme camera’s kunnen naast voor de LEZ ook gebruikt worden van tal van andere toepassingen: snelheidscontroles, mobiliteitsanalyses, opsporing van voertuigen, enz.”, aldus onderstreept Brussels Staatssecretaris voor Verkeersveiligheid en Digitalisering Bianca Debaets.

BEGELEIDENDE MAATREGELEN

Begeleidende maatregelen zijn bedoeld om de Brusselse bedrijven en particulieren te helpen die het zwaarst getroffen worden door de lage-emissiezone. (Betalende toegangspas van maximum 8 dagen, verbeterde Bruxell’Air-premie ten gunste van particulieren, steun voor de aankoop van recente voertuigen voor KMO’s, …)

“Vandaag grijpt het Brussels Gewest de kans om zijn lot in eigen handen te nemen en een lage emissiezone over zijn hele grondgebied in te voeren. In 2002 stond ik reeds op de barricade voor de invoering van blauwe vignetten in Brussel. Een project dat destijds verworpen werd. Vandaag heb ik, in de hoedanigheid van minister van Economie en Werkgelegenheid, de beslissing van invoering van de LEZ in de hervorming van de steunmaatregelen voor economische ontwikkeling opgenomen. Zo zullen er steunmaatregelen zijn die zich richten op bedrijven die bijvoorbeeld hun bestelwagen moeten vernieuwen. Op die manier krijgen ze een steuntje in de rug. Zo krijgt de aanpassing op milieugebied een flinke zet”, benadrukt Didier Gosuin, Brussels Minister van Economie en Werkgelegenheid.

DE COMMUNICATIECAMPAGNE

Van 2 oktober tot de datum van effectieve inwerkingtreding van de lage emissiezone zal er een zeer grote nationale en internationale communicatiecampagne gevoerd worden. De campagne “Je verplaatsen in Brussel kan op 1001 manieren. Behalve met een te vervuilende wagen” wil een beroep doen op ieders verbeelding om zich op een andere manier dan met de meest vervuilende auto’s te verplaatsen.

Deze campagne zal in radiospots op verschillende Belgische radiozenders uitgezonden worden. Posters, pre-roll video’s op internet, animaties op sociale netwerken, e-nieuwsbrieven en de verspreiding van folders (meer bepaald op de drukste kruispunten, opstellen van artikels) zullen het instrument aanvullen.

Deze campagnes zullen het publiek aanzetten om zich via de website www.lez.brussels die in drie talen beschikbaar is, te informeren. Het call center van Leefmilieu Brussel is ook versterkt om op alle vragen van de burgers via het nummer +32 (0)2 775 75 75 te kunnen antwoorden.

Verschillende partners zullen ook als doorgeefluik voor de campagne optreden, waaronder vooral Visit.brussels en de toeristische sector om de toeristen te informeren. De Brusselse centra voor technische controle zullen ook inlichtingen geven over de uiterste datum tot wanneer het gecontroleerde voertuig zal mogen rijden.

Vanaf begin 2018 zal een testmodule die op het internet beschikbaar is, de mogelijkheid bieden om via de invoering van gegevens in verband met het voertuig te weten te komen tot wanneer het voertuig in het BHG zal kunnen rijden.

ALLE INFORMATIE OVER DE LEZ IS TERUG TE VINDEN OP DE WEBSITE WWW.LEZ.BRUSSELS — +32.2.775.75.75 — [email protected]

Related Posts

  • Totaal verbod op plastic zakken vanaf 1 december

    4 december 2017
  • sprayweeds-roundup copie

    GLYFOSAAT: een even verontrustende als gevaarlijke toelating

    27 november 2017
  • Geluidsportaal: een enkele toegangsdeur om klacht in te dienen tegen om het even welke geluidshinder in Brussel

    17 november 2017

ZOEKEN

ACTUALITEIT

PERS
PARLEMENTAIRE TUSSENKOMSTEN
LEEFMILIEU/ENERGIE
HUISVESTING
GEZINSBELEID
TOESPRAKEN

SPECIAAL DEZE MAAND

  • Memorial_newsletter-3
    Ter nagedachtenis aan de 32 slachtoffers van de aanslagen van 22 maart 2016… 24 maart 2017

RECENTE ARTIKELS

  • Totaal verbod op plastic zakken vanaf 1 december 4 december 2017
  • sprayweeds-roundup copie
    GLYFOSAAT: een even verontrustende als gevaarlijke toelating 27 november 2017
  • Geluidsportaal: een enkele toegangsdeur om klacht in te dienen tegen om het even welke geluidshinder in Brussel 17 november 2017
  • “Diesels moeten eruit” (Bruzz) 15 november 2017

NIEUWSTE VIDEO

Facebook Twitter Youtube Instagram Flickr

CONTACT

Kapitein Crespelstraat 35
1050 Elsene

Tel : + 32 (0)2 508 79 11
Gsm : + 32 (0)478 512 441
[email protected]

Plan

Klik op de afbeelding voor een grotere weergave

Officiële website van Céline Fremault
© Copyright - Céline Fremault 2015